Pages

Tuesday, June 1, 2010

Binatang Peliharaan Mengganas



Binatang peliharaan merupakan peneman hidup si pembela yang membelanya. Binatang peliharaan biasanya dibela bagi menghilangkan rasa bosan, sifat sayang pada binatang, teman untuk bermain, teman tapi mesra mahupun teman bagi meluahkan perasaan.

Terdapat begitu ramai rakyat tempatan sendiri yang suka memelihara binatang peliharaan dirumah mereka. Mereka sanggup menyediakan tempat tinggal khas binatang peliharaan masing². Binatang peliharaan yang dibela merangkumi pelbagai jenis, saiz dan keturunan. Mereka juga sanggup menghabiskan ratusan malah ribuan ringgit semata-mata kerana ingin mendapatkan lesen bagi memelihara binatang² tersebut.

Tetapi bagaimana pula sekiranya binatang yang dipelihara mengganas? !!

Sekiranya terdapat kejadian dimana kejadian binatang yang dipelihara mengganas, kita perlulah menghapuskan binatang tersebut. Adalah sangat bahaya sekiranya kita terus memberikan kasih sayang kepada mereka kerana ini akan menyebabkan mereka lebih dimanja dan keganasan mereka lebih berleluasa.

Berikut merupakan langkah2 bagi mengelakkan binatang peliharaan dari terus mengganas:

Tutup dengan rapat semua bekas air seperti baldi, bejana air dan tong-tong atau masukkan ubat pembunuh jentik-jentik ke dalamnya.

Salin air dalam jambangan bunga setiap minggu.

Buangkan air dan basuh pengalas pasu bunga setiap minggu.

Periksa saluran air hujan (saluran bumbung) setiap minggu dan buang daun-daun kayu atau sampah sarap lain yang menyekat aliran air.

Bersihkan persekitaran rumah anda. Buangkan semua bekas atau benda yang boleh menakung air seperti tin-tin kosong dan botol ke dalam beg plastik dan letakkan dalam tong sampah yang bertutup.


No comments:

Post a Comment